Pamela Smits

Performances:

Celliste Pamela Smits staat bekend om haar fenomenale techniek, haar bevlogen natuurlijke manier van spelen en muzikale veelzijdigheid. “Smits’s technical wizardry is nothing short of amazing, but it’s secured in service to an equally instinctive musicality”. – American Fanfare. Naast haar solocarrière is ze een groot liefhebber van kamermuziek en geeft ze geregeld concerten in verschillende samenstellingen in binnen- en buitenland.

 

De in Canada geboren Nederlandse celliste maakte concertreizen naar vele landen in Europa en daarbuiten, en gaf concerten in de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, de Antillen, Costa Rica, Hong Kong, Israël en Finland. Zij gaf recitals op podia als het Mozarteum in Salzburg, de Meistersaal in Berlijn, de kleine zaal van het Concertgebouw in Amsterdam en op het Edinburgh Festival in Schotland. Haar uitgebreide repertoire is een weerspiegeling van haar brede muzikale interesses en omvat muziek uit alle stijlperiodes. Zo soleerde ze in concerten van C.Ph.E. Bach, J.S. Bach (arr. dubbelconcert voor 2 violen) Beethovens Tripelconcert, Boccherini, van Gompel, Gulda, Händel, Haydn, Hans Kox, Schumann, Tchaikovsky’s Rococo variaties en Vivaldi (voor 2 celli en voor viool & cello).

 

“Pamela Smits is superb.. with a clear mastery of her instrument, excellent intonation and a deep expression in her performance.” -Nick Peros, Phoenix Classical, Canada

 

Pamela heeft verschillende wereldpremières op haar naam staan, waaronder de 2de cello solo sonate (2013) van Hans Kox, die mede aan haar is opgedragen, en het speciaal voor haar geschreven Requiem ‘Infinite Compassion’ (2014) voor cello solo, koor en strijkorkest van Frank van Gompel. In 2023 soleerde ze tijdens een mini-tournee samen met Nederlands Jeugd Strijkorkest (NJSO) olv. dirigent Carel den Hertog in ‘Shadows Fade’ op een thema van Mozart’s Lacrimosa voor cello en strijkorkest van de Amerikaanse componiste Heather Pinkham. Dit werk is speciaal voor haar en het NJSO geschreven en aan Pamela opgedragen.

“De Sonate, aan haar opgedragen, is haar op het lijf geschreven: muzikale uitersten die grote technische vaardigheden vereisen (…) Het doorleefde spel van Smits dringt die wanhoop onontkoombaar aan de luisteraar op (…) Het laatste deel geeft alle ruimte aan Smits’ intuïtieve, schijnbaar improviserende speelwijze.” –Haarlems Dagblad.

In 2010 werd ze door het Posthuis Theater in Heerenveen uitgenodigd om 3 seizoenen een jaarlijkse serie van 7 concerten te verzorgen, waar ze concerten gaf met musici als violiste Isabelle van Keulen en trompettist Peter Masseurs en tevens masterclasses organiseerde.

Sinds 2013 is zij oprichter en artistiek leider van de concertserie Vriendenconcerten in de 17e eeuwse Zuiderkerk in het centrum van Amsterdam.

 

Ze geeft regelmatig recitals, o.a. met de Duitse pianiste Sabine Simon, met wie ze meer dan 25 jaar samenwerkt en diverse tournees o.a. naar Amerika, Duitsland en Oostenrijk heeft gemaakt. Met pianist/componist Olli Mustonen gaf ze een succesvol recital in Amsterdam (2021), waaronder de uitvoering van Mustonen’s Taivaanvalot (Hemellichten 2019) voor tenor, cello en piano, samen met de Mexicaanse bariton Emmanuel Franco en de componist achter de vleugel.  Sinds 2017 werkt ze regelmatig samen met pianist Tobias Borsboom, nadat ze hem had uitgenodigd als artist-in-residence van de serie Vriendenconcerten. Hun sprankelende samenwerking viel meteen op en werd met veel enthousiasme door publiek en pers onthaald.

 

“Zij betoverden met hun spel..Daar hebben zich twee poëten van de toetsen en snaren elkaar gevonden”  -Westdeutsche Zeitung

 

 

Ze heeft enkele cd’s opgenomen: Felix Austria en The French Cello met de Duitse pianiste Sabine Simon, All-time Favourites met pianist Maarten den Hengst, Die Todesfrau van Hans Kox met het Nederlands Kamerkoor en fluitiste Abbie de Quant, en Hungarian Canvas met pianist Tobias Borsboom met o.a. de cellosolo sonate opus 8 van Kodály.

 

Ze gaf concerten met gerenommeerde musici als het Miami String Quartet, klarinettist Michael Collins, pianisten Olli Mustonen, Paolo Giacometti en Jee Won Oh, violisten Isabelle van Keulen, Jamie Laredo, Elisabeth Perry, en vele anderen. Met violiste Tosca Opdam heeft ze afgelopen seizoenen intensief samengewerkt nadat ze haar als artist-in-residence bij de serie Vriendenconcerten had gevraagd. Daarnaast werkt ze graag samen in interdisciplinair verband, zoals met acteurs David Lucieer en Julia Akkermans, musicologen Dr. Albert van de Schoot en Michel Khalifa en schilderes Maryleen Schiltkamp, waarbij ze concerten geeft in combinatie met een literaire voordracht of tentoonstelling.

 

In 2008 gaf ze via een indertijd innovatieve high speed internetverbinding een masterclass in samenwerking met Internet2, InHolland en de New World Symphony in Miami Beach, die bekeken werd op universiteiten over de hele wereld. Ze heeft masterclasses gegeven in de Verenigde Staten, Duitsland en Nederland, o.a. aan de Duke University en de Newark Academy in New York, aan de Akademie für Tonkunst in Darmstadt en in het NRC-Café in Amsterdam. Ook was ze 4 seizoenen de cello- en kamermuziek docente tijdens de internationale zomercursus aan de Landesmusikakademie Hessen in Schlitz (Duitsland). Ze geeft sinds haar 16e jaar les en was tot haar afstuderen assistente van Jiří Prchal aan het Stedelijk Conservatorium Leeuwarden.  Van 1994 t/m 1997 deelde zij de aanvoerdersplaats bij de New World Symphony in Miami (USA) olv. dirigent Michael Tilson Thomas.

 

Pamela studeerde aan het Stedelijk Conservatorium Leeuwarden bij Jiří Prchal (diploma Docerend Musicus), aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Jean Decroos (diploma Uitvoerend Musicus), en aan de Indiana University te Bloomington (USA), bij Janos Starker (Performer Diploma). Daarnaast volgde ze masterclasses bij o.a. Anner Bijlsma, Lynn Harrell, Steven Isserlis, Ivan Monighetti, Miloš Šádlo, Paul Tortelier, Tsuyoshi Tsutsumi, Saša Večtomov en bij de gerenommeerde pianist/pedagoog György Sebök in Ernen Zwitserland.

www.pamelasmits.com

Contact: